kom in contact
naar intro pagina
beelden pagina
reliefs
schilderijen
xstream beeldhouwers

Jo Snijders heeft onder de naam Josn in Deurne mooie kunstwerken gecreëerd, de bronzen beelden zijn opgedeeld in 2 groepen, verder marmeren en beelden van diverse materialen

  • billen van tante Sjaan1991 brons 60 bij 19 bij 23 cm
  • Marijkebrons op kortenstaal 59 bij 32 bij 31 cm
  • Marijke
  • Marijke
  • zwangere vrouw1996 brons 60 bij 28 bij 11 cm
  • Harlekijnbrons 70 bij 18 bij 22 cm
  • grote vogel2002 brons 65 bij 25 bij 41 cm
  • billen tante Sjaan groen1991 brons 60 bij 19 bij 23 cm
  • havikbrons 55 bij 48 bij 34 cm
  • binnenste-buiten 1a2001 brons 58 bij 48 bij 22 cm
  • binnenste buiten 1b
  • binnenste buiten 2a2001 brons 58 bij 37 bij 22 cm
  • binnenste buiten 2b
  • insectbrons 62 bij 35 bij 20 cm
  • Freek op glad ijs1996 brons 63 bij 35 bij 20 cm
  • Phoenix1990 brons 88 bij 90 bij 60 cm
  • Phoenix
  • Miepbrons
  • busstop1996 brons 54 bij 38 bij 19 cm
  • compacte vrouwbrons 59 bij 27 bij 14 cm
  • Peterke ge-besneden1991 brons 64 bij 42 bij 24
  • Peterke vlak1991 brons
  • Peterke genaaid1991 brons
  • rode vogelbrons 69 bij 62 bij 44 cm
  • melodie op sokkel1998 brons 100 bij 32 bij 25 cm
  • watervogelop sokkel 62 bij 22 bij 13 cm
  • vormgeving groen1999 brons 62 bij 32 bij 22 cm
  • rotonde beeld2006 brons 270 bij 110 bij 75 cm
  • La grande boucle1993 brons 165 bij 57 bij 34 cm
  • Hilde2002 brons 90 bij 34 bij 25 cm
  • Mariuszbrons op cortenstaal 97 bij 45 bij 27 cm
  • La femme courbéebrons op cortenstaal 81 bij 33 bij 30 cm
  • wereldtoneel2007 brons 225 bij 107 bij 85 cm
  • voortplantingbrons op staal 123 bij doorsnede 23 cm per bol
  • liggend op tafel2003 brons 105 bij 46 bij 41 cm
  • Birth of the millenium1999-2000 brons op tafel 108 bij 40 bij 51 cm
  • drie eenheidbrons op kostenstaal 72 tot 82 hoog en 15 tot 17 doorsnede

Inspiratie en realisatie, bij het maken van een bronzen beeld had Jo na het opdoen van inspiratie nog een hele weg te gaan, vaak allereerst een ruwe schets, vervolgens werd de keuze gemaakt; was of klei voor het vervaardigen van het beeld. Het beeld kreeg na verloop van tijd zijn vorm, dit kon vaak al weken tot maanden duren voordat Jo tevreden was, dit heet tevreden met het ruwe beeld.

Mal maken en gieten, de volgende stap, het maken van een mal inclusief aangiet- en ontluchtingskanalen. Hiermee ging Jo naar de bronsgieter om deze verder te instrueren hoe Jo het wilde hebben. Na enige tijd was het beeld gegoten en klaar om opgehaald te worden. Meestal ging Jo met een goede vriend de mal wegbrengen en ophalen.

Vrijzetten, niet alleen trots maar ook benieuwd kwam Jo vervolgens thuis om het resultaat van de bronsgieter te gaan bekijken, na het verwijderen van de mal door deze van het brons te kappen (dus unieke beelden) werd het resultaat van het gieten goed zichtbaar, vervolgens moesten de aangiet- en ontluchtingskanalen afgeslepen worden, vooral bij de grote beelden was er sprake van enkele stukken welke niet als 1 stuk gegoten kon worden, dit werd vervolgens gelast.
Het ruwe bronzen beeld was gecreëerd.

Nu was er weer inspiratie nodig en kon Jo uren turen!
Bewerking, het beeld werd geslepen, gevijld, gefreesd, geborsteld, geschuurd en gepolijst.
Je moet een beeld niet alleen zien maar ook vooral voelen, dit was de reden dat Jo de kunst had verheven van een 2 dimensionaal schilderij naar een 3 dimensionaal beeld. Zodra het beeld goed voelde kwam de laatste fase van het beeld.

Hiervoor was werderom veel inspiratie nodig, weer uren turen
Afwerking, het patineren. Veel mensen hebben Jo's werk bewonderd maar zien als eerste de vormgeving van het beeld, vervolgens gaat men voelen en dan gaat men over naar de verwondering, al die kleuren en deze passen ook bij het beeld! Het patineren heeft Jo samen met X stream verheven tot een ware kunst, ze hebben geexperimenteerd om tot de gewenste kleurstellingen te komen, iedere beeld is ook meerdere malen gepatineerd, net zolang tot de gewenste kleurstelling bereikt werd, met veel schuren, frezen, branden en polijsten als gevolg.

De laatste stap, het beeld werd voorzien van een laagje zuivere bijenwas, dit geeft een mooie volle diepe gloed over de beelden. Maar de volgende inspiratie lag vaak al weer klaar!

Geschreven door Manfred Snijders